Predmeti

Ručni rad

Ručni rad je jedan od posebnih predmeta u waldorfskoj nastavi koji je u planu i programu od 1. do 8. razreda. Rad rukama snažno unapređuje finu motoriku i izravno je povezan s kognitivnim vještinama. Mnoga su istraživanja dokazala povezanost između obrazovanja fine motorike i kognitivnog razvoja, a povezanost pletenja i mišljenja prisutna je i u ustaljenim izrazima kao što su: uhvatiti nit, raspredati, pletu mu se misli, spetljati se / upetljati se u nešto.

Tijekom osmoškolskog obrazovanja dijete vlastitim rukama izradi brojne predmete koji imaju upotrebnu i estetsku vrijednost, što gradi temelj za zdravo, cjeloživotno samopouzdanje te povjerenje u sebe i svoje ruke.

Proces izrade predmeta u nastavi ručnog rada angažira čitav niz procesa u dječjem mozgu: od ideje o nekom predmetu, preko volje ruku koja će tu ideju dovesti u stvarnost do završnog proizvoda koji dijete koristi u svakodnevnom životu. Nerijetko je izrađeni predmeti poklanjaju nekome ta se djeca na taj način uče i socijalnim vještinama.

Ručni je rad aktivnost koja se izvodi u domeni treće dimenzije i stoga doprinosi snalaženju u prostoru. Tijekom pletenja povezuju se desna i lijeva hemisfera mozga, što gradi temelj za kreativno mišljenje i snalaženje u novim životnim situacijama.

Vrtlarstvo

Iskustveno učenje i praktično djelovanje su bitne ideje vodilje u waldorfskom obrazovanju, s ciljem aktivnog upoznavanja djeteta sa svijetom koji ga okružuje. Upoznavanje sa zemljom, usjevima i prirodnim procesima prisutno je od početka školovanja, no u 3. razredu se ovi procesi doživljavaju na dublji način, kroz epohu vrtlarstva.

Od 6. razreda predmet vrtlarstva postaje redovni obavezni predmet. Svrha ovog predmeta, osim još dubljeg razumijevanja prirodnih zakonitosti, jest pružiti djeci u pubertetu podršku koja im je tada potrebna. Rad u zemlji ih usmjerava i umiruje, a promatranje cijelog procesa od obrade zemlje, preko sijanja i pljevljenja do ubiranja plodova doprinosi razvijanju uzročnog mišljenja. Vrtlarstvo potiče razvoj volje za rad, upoznaje dijete s njegovim vlastitim sposobnostima, doprinosi razumijevanju životnih procesa u kojima se nalazimo. Tko upozna svijet u kojem živi, taj u njemu može ispravno djelovati.

    Obrti

    Jednako kao s drugim specifično waldorfskim predmetima, i ovdje je cilj praktična podrška djetetu u razvoju. Dijete u 3. razredu doživljava promjenu u odnosu spram svijeta te nastupa određena distanca prema svijetu koja je nužna za razvoj objektivnog mišljenja u višim razredima. Kako bi dijete razvilo osjećaj pripadnost i temelj samopouzdanja, treba doći u kontakt s aktivnim stvaranjem i to kroz epohu o starim zanatima.

    Od 5. razreda djeca redovno imaju predmet obrta a tema i tehnika su prilagođene uzrastu. Cilj je njegovanje vještine ruku, povezivanje procesa od ideje do završnog proizvoda, primjena intelektualnih vještina u praksi, obrazovanje volje, vremensko planiranje i tako dalje.